Sidder biskopperne på deres hænder?

Emne med seneste indlæg Fora Religionens betydning for udviklingen af samfundet Sidder biskopperne på deres hænder?

Dette emne indeholder 1 svar, har 2 stemmer og blev senest opdateret af Profile photo of Niels Olsen Niels Olsen 2 år, 8 måneder siden.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #1151
    Profile photo of Startprofil
    Startprofil
    Keymaster

    Den danske kirkeordning har ikke forandret sig siden 1537 hvor den trådte i kraft. Dermed er det samlede præsteskab sikret sin position og et ikke ubetydelig antal stillinger i det danske samfund. Men er det nu også i overensstemmelse med det vi danskere ønsker? Har folkekirken ikke gennem den vedtagne ordning en forpligtelse til at udvikle sig i relation til den danske befolknings religiøsitet? Enhver logik siger det må være sådan, men faktum er at intet er ændret i alle de forløbende år, frem til nu.

    I mellemtiden har vores samfund og kultur udviklet sig markant, og det er almindeligt anerkendt at mange af de gode sider ved vores kultur faktisk er blevet næret af kærligheds budskabet som er blevet udbredt gennem kristendommen og folkekirken. Dette er bestemt værd at glæde sig over. Men – som situationen er i dag, suger samfundet, så at sige, ikke længere næring fra kirken. Hovedårsagen ligger i at de fleste borgere finder større mening i at dyrke kulturen end kirken. Vores demokratiske kultur med parlamentarisme, lighed for loven, ytringsfrihed og tredeling af magten mv, taler et fornuftigt sprog til danskeren, mens kirkens fortælling på mange måder virker fremmedgjort. Og trods ihærdige forsøg på at gøre den mere nærværende ændre ikke ved at vi ganske enkelt er vokset fra denne fortælling, fordi vi generelt er blevet langt langt klogere end ”vi” var i år 1537.

    Overordnet betragtet kan det se ud som om landets biskopper sidder lukket inde i en kuppel, hvorfra de ikke kan se eller høre hvad der foregår lige omkring dem. Ser ikke samfundet, kulturen, videnskaben eller mennesket, i sin nye sameksistens. Ser ikke den moderne måde at tænke på, eller tro på. Eller dyrke overtro på. For overtroen har vind i sejlene disse år. For mens biskopperne har valgt at sidde på sine hænder og lade stå til, er der opstået et religiøst vakuum i befolkningen, hvor overtroen frit kan spile sit spil. Hvor tit hører vi ikke videnskaben melde noget ud, som vi blindt tror på, vel vidende at i morgen er den kommet til et andet resultat. At tro på videnskaben uden at tænke selv, er overtro.

    For at bekæmpe overtro og igen trække vores samfund tilbage på sporet og endda til at videreudvikle det, er det bydende nødvendigt at få udviklet vores kristne tro til en tro, hvor der er plads til fornuftigt ræsonnement. Det dur ikke at gamle tekster skal om fortolkes flere gange før det er muligt at komme frem til noget spiseligt, af en slags. Det skal være der straks, så det der står, er det vi får. Der er rigtig meget at tage fat på før end det moderne menneske igen finder det umagen værd at søge næring i vores fælles trossamfund når der skal træffes vigtige beslutninger, men hvorfor tøve? Det kan stadig nås. Alting kan nås endnu. Men det trænger hårdt!

    #1480
    Profile photo of Niels Olsen
    Niels Olsen
    Participant

    Ja det er pudsigt, at reformationen størknede i magtstrukturer efter den havde revet de gamle ned, men det var da godt for konger og hertuger at de kunne mæske sig i det gamle kirkegods.

    Sjovt at Luther sagde: fremover skal Peter være præst for Poul og omvendt, men nok modificerede til, at præsten skulle være i øjenhøjde med menigheden. Derfor skulle præsten var klædt som den pæne borger klædte sig i 1525. sjovt at præsten ikke har fulgt moden. Han ligner stadig en pæn borger fra 1525.

    Også sjovt at Luther vendte sig mod gerningsretfærdighed. Det gavner ikke hos Gud, at du giør gode gerninger, næh du frelses ved troen alene. senere mente Luther dog, at smeden der næstekærlig, når han sætte sko på hestens hove og lader ejeren betale, ja skomager sid ved din læst og tjen penge i næstekærliggedens navn.

    rent moralsk var den katolske kirke mere rettet mod almisser til de fattige. Al fattighjælp forsvandt med reformatoren og blev først genopfundet med velfærdsstaten.

    I året 1517 slog Luther sine tesen op i Wittenberg. I året 2017 har hans kirke i både DK, Tyskland og andre evangelisk lutherske lande fejre helten med festskrifter, koncerter og andet godt, men har nogen omtalt Luther som JØDEHADEREN. Manden, der inspirerede Adolf Hitler til Holocaust?? Nej verden vil bedrages, Biskopperne er som os andre. de tager, hvad de kan bruge til egen fordel og smider resten væk

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

Videre til værktøjslinje